Monday, November 15, 2010

Sejarah Timbulnya Khawarij

Bismillahirrahmanirrahim;

Alhamdulillah ! Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW beserta para pengikutnya dan seluruh para sahabat baginda. Setelah itu;

Pada saat Ali karramallahu wajhah mendapat bai’ah dari penduduk Madinah dan memegang tampuk pimpinan di Madinah, beliau melihat bahawa ada beberapa pejabat pemerintah yang diangkat oleh Khalifah Usman bin ‘Affan ra yang menduduki jabatan tersebut tidak perlu dikekalkan, ini termasuk Mu’awiyah ra yang memegang jawatan sebagai Gabenor Syam sejak dari zaman pemerintahan Khalifah Umar al-Khattab ra hingga zaman Khalifah Usman bin Affan ra yang terbunuh.



Namun, Muawiyah ra yang selama ini menjawat jawatan Gabenor Syam enggan berbai’ah kerana beliau berpendapat selagi tuntutan perlaksanaan hukum qisas terhadap pembunuh Khalifah Usman ra belum dilunaskan, beliau berkeras tidak akan membai’ah Ali kaw. Khalifah Ali kaw berpendapat, urusan perlaksanaan qisas ke atas Khalifah Usman ra boleh dita’khirkan. Perselisihan ini akhirnya, membawa kepada suasana huru –hara yang mengakibatkan berlakunya pertempuran antara Ali kaw dan Muawiyah ra di medan Siffin pada tahun 37H, perang tersebut terkenal dalam sejarah sebagai Perang Siffin.

Pertempuran di Siffin menyaksikan tentera Muawiyah ra mula mengalami kekalahan akibat kerasnya serangan tentera Ali kaw. Akhirnya, Muawiyah ra minta peperangan dihentikan dengan arahan menjunjung Al-Quran di mata tombak tentera-tenteranya. Ketika ini, Ali kaw merasakan hampir menemui kemenangan di dalam peperangan tersebut tetapi melihat kepada Al-Quran yang dijunjung oleh tentera-tentera lawan, telah mula mengoyah kesatuan tentera-tenteranya yang menyebabkan mereka berbelah bagi dan seterusnya berlaku perpecahan di satu pihak menerima perdamaian dan kembali bertahkim dengan kitab Allah dan di satu pihak lagi ingin meneruskan peperangan dan menyakini bahawa tindakan menjunjung Al-Quran oleh pihak Muawiyah ra hanyalah satu tipu daya semata-mata. Akhirnya, majority dari mereka bersetuju menerima tahkim dengan kitab Allah, lalu di adakan gencatan senjata.

Golongan yang tidak bersetuju dengan tawaran tahkim ini berjumlah 12,000, mereka keluar dari barisan Ali kaw dan menuduh Ali kaw salah, berdosa besar dan kafir serta perlu bertaubat atau dibunuh. Pada saat tentera Muawiyah ra berundur ke Syam dan tentera Ali kaw berundur ke Kufah, mereka ini keluar dari jamaah Ali kaw ke Harura dan membentuk jamaah sendiri, dengan mengangkat Abdullah Ibnu Wahab Ar-Rasyidi sebagai pemimpin mereka.

Golongan inilah dinamakan Khawarij, asal kata kharaja bermaksud keluar, yakni keluar dari jamaah Ali kaw. Kemudian mereka mengaitkan nama khawarij dengan ayat al-Quran sebagai golongan yang baik:

“Barangsiapa yang keluar dari rumahnya denga bermaksud berziarah kepada Allah dan Rasul-Nya kemudian kematian menimpanya, maka sesungguhnya telah tetap pahalnya disisi Allah. Dan Allah MAha Pengampun lagi Maha Penyayang.” – An-Nisa:100

Selain itu mereka juga mengelar golongan mereka sebagai golongan Syurah yakni penjual. Mereka adalah sebagai golongan yang menjual dirinya (mengorbankan diri) untuk mendapat keredhaan Allah sebagaimana dinisbatkan dalam Al-Quran:

“Di antara manusia ada yang mengorbankan dirinya kerana mencari keredhaan Allah dan Allah Maha Penyantun kepada hamba-hambaNya” – Al-Baqarah:207

Jadi golongan Khawarij juga disebut kelompok Syurah, walaupun mereka tidak bersetuju dengan tahkim, namun musyawarah dijalankan juga di Daumatul Jandal. Peristiwa ini dikenali sebagai Peristiwa Tahkim. Dalam subjek sejarah Islam yang pernah kita pelajari dahulu, wakil dari pihak Ali kaw iaitu Abu Musa As-Sya'ari, digambarkan sebagai seorang yang lemah dan mudah ditipu sementara wakil dari pihak Muawiyah ra iaitu Amr bin Al-Ash pula digambarkan sebagai seorang yang licik dan bijaksana, ini adalah penyelewengan fakta sejarah yang amat besar. Kisah sebegini sebenarnya diseludup oleh golongan Syiah bertujuan untuk merendah-rendahkan martabat para sahabat Rasulullah saw.

Sebenarnya, tujuan atau motif diadakan majlis tahkim bukan untuk melucutkan jawatan kedua-dua pemimpin tetapi mencari penyelesaian ke atas perselisihan antara Ali kaw dan Muawiyah ra tentang tuntutan-tuntutan qisas ke atas pembunuh Khalifah Usman bin 'Affan. Majlis ini telah mencapai kata sepakat untuk mencari pembunuh Khalifah Usman dan dikenakan qisas ke atas mereka. Namun, golongan khawarij telah merencanakan pembunuhan ke atas kedua-dua khalifah. Golongan ini diperangi oleh Khalifah Ali kaw sehinggalah sebahagian dari mereka ada yang telah insaf dan bertaubat manakala yang lainnya tetap dengan pendirian bahawa “Tiada hukum kecuali hukum Allah” dan wajib memberontak terhadap pemerintahan yang zalim. Perencanaan pembunuhan ke atas Ali kaw dan Muawiyah ra dilaksanakan oleh golongan ini, akhirnya Ali kaw berjaya dibunuh sementara Muawiyah ra terselamat dari perencanaan ini. Allahualam !

Bagaimanapun persoalan politik akhirnya berubah menjadi persoalan akidah kerana persoalan kafir dan tidak kafir bukanlah menjadi persoalan politik lagi tetapi ianya adalah persoalan akidah. Kafir mengkafir dalam kalangan Islam muncul pertama kalinya dimulai oleh kelompok Khawarij.

Demikian serba ringkas sejarah timbulnya golongan Khawarij di dalam sejarah Islam. Pengetahuan tentang sejarah golongan ini amat penting bagi kita sebagai umat Islam mengenali golongan yang telah menyimpang dari ajaran Islam yang sebenarnya, dan memberontak terhadap pemerintah Islam sehingga mencetuskan pertelingkahan dan perpecahan dikalangan umat Islam selepas era Rasulullah saw. Golongan ini perlu di awasi kerana mereka juga beramal sebagaimana amalan orang-orang Islam yang lain, malah mereka lebih kuat dalam peribadatan. Sehinggakan Rasulullah saw pernah bersabda tentang hadirnya golongan ini ditengah-tengah masyarakat Islam.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment